Fluorokinolon antibiotikum által okozott retinaleválás

2018. nov. 12.

Ciprofloxacin. Előzőekben már sokat beszéltem a fluorokinolonok okozta durva mellékhatásokról. Ilyen durva mellékhatás lehet például a retinaleválás is. A JAMA-ban (Journal of the American Medical Association) megjelent tanulmányban 2000 Január és 2007 December között vizsgálták a ciprofloxacint szedő betegek állapotát British Columbiában, Kanadában. Ez idő alatt 989.591 beteget kezeltek és 4384 esetben diagnosztizáltak retinaleválást. A vizsgálatból előzőleg kizárták azokat a betegeket, akiknek pl. endophtalmitis, vagy más betegség miatt szerepelt retinaérintettség az anamnézisükben. Az antibiotikumot használó betegcsoportban leginkább rövidlátásban szenvedő férfiak, cukorbetegek vagy valamilyen más betegség miatt szemműtétet igénylő betegek szerepeltek. 

Az antibiotikumot hasznaló betegeket három csoportra osztották:

1, a retinaleválás észlelése alatt szedték az antibiotikumot, ők az úgy nevezett “current users” csoport

2, azon betegek csoportja, akik 1-7 nappal a retinaleválásukat megelőzően szedték a fluorokinolon antibiotikumot

3, azon betegek csoportja, akik 8-365 nappal a  retinaleválásukat megelőzően szedték az antibiotikumot

3*, az összes beteg a fenti 3 csoportban.

A kontroll csoportban (fluorokinolon antibiotikumot nem kapó betegek) 43840 beteg vett részt.

Eredmények

Az 1-es csoportban “current users” levő, fluorokinolont szedő betegek esetében 4,5-szeres volt a retinaleválás elöfordulásának gyakorisága a kontroll csoporthoz képest! 

A 2-es és 3-as csoport esetében nem találtak szignifikáns eltérést retinaleválás tekintetében  a kontroll csoporthoz képest.

A leggyakrabban használt fluorokinolon antibiotikum a ciprofloxacin volt, ezt követve a levofloxacin, norfloxacin, moxifloxacin és végül gatifloxacin. Az antibiotikumokat általánosságban légúti-, illetve húgyúti fertőzésekre írták fel.  A retrospektív vizsgálat szerint, azoknál a betegeknél, akik éppen  szedték az antibiotikumot (1-es csoport), az antibiotikum elkezdése és a retinaleválás észlelése közötti idő átlagosan 4.8 nap volt.

Egyéb antibiotikumok (penicillin csoport) használata esetén nem tapasztaltak növekvő rizikót retinaleválással kapcsolatosan.

Következtetés

Bár egyelőre nem teljesen tisztázott az, hogy a  fluorokinolon hatóanyagú antibiotikumok hogyan okoznak retinaleválást, viszont az alább részletezett tények segíthetnek a folyamat megértésében:

A szem retinája (ideghártya) egy rendkívül fínom szerkezet, amely az üvegtest úgy nevezett kortikális részéhez kapcsolódik. Ezt a kapcsolódást mátrix kollagén rostok biztosítják. Az üvegtest állaga korral változhat, mely változás minimálisan vongálhatja a retinát. Ez az öregedéssel járó fiziológiás folyamat nem okoz retinaleválást. A retina jelentős mértékű vongálódása viszont már egészen mást jelent és nagyon könnyen vezethet retinaleváláshoz, majd vaksághoz. Az üvegtest állapotát (cseppfolyóssá válás), vagy a kollagén rostok szintézisének zavarát befolyásoló tényezők szintén vezethetnek retinaleváláshoz.

A fluorokinolon antibiotikumok megzavarják a szemben folyó kollagén szintézist és ilyen módon retinaleválast okozhatnak a szemben!

A szájon át szedhető fluorokinolonok relative gyorsan felszívódnak és eljutnak a szervekhez, sejtekhez. Összesen 2 tabletta ciprofloxacin elég ahhoz, hogy az antibiotikum megfelelő dózisban legyen jelen a szem üvegtestjében! Az antibiotikum ugyanilyen gyorsan eljut az izmokhoz, csontokhoz, csontvelőhöz egyaránt.

Számos vizsgálat bizonyította már azt is, hogy ezek az antibiotikumok nem csak retinaleválást okozhatnak ilyen gyorsan, hanem ínszakadást is (pl. Achilles ín szakadása).

dr. Szakács Krisztina

Forrás: http://www.richmondeye.com/eye-news/eye-news-oral-cipro-use-associated-with-retinal-detachment/?fbclid=IwAR3lEnTpT64Q1Vtq_LtYCi9K0UbBBoehkOeVMmFz3pGS58K-ePZv25aDPz0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share This